tisdag 15 mars 2011

Det handlar inte bara om vad du säger utan även om vad du gör!

I helgen mötte jag en kvinna som tyckte att det var för jäkligt rent ut sagt att se på tv hur "de dära" (som hon sjäklv uttryckte det) kom hit och satt där i soffan och bara krävde och krävde och begärde en massa! Och sen kan de inte ens svenska! Hur kan de begära om de inte kan svenska!?

Ja, hur kan de komma hit och begära en massa, utan att kunna svenska!?

För att lära sig ett språk så måste vi integreras med andra människor, alltså enkelt sagt vi måste ha möjligheten att möta andra människor som också pratar det språk vi ska lära oss. Tänk om ett litet barn aldrig fick möjlighet att träffa någon annan människa, jag undrar om barnet då någonsin skulle lära sig svenska. Detsamma gäller för mig som vuxen människa, om jag inte har möjlighet att praktisera språket som jag ska lära mig i verkliga livet med andra människor hur ska jag då någonsin kunna lära mig det?

Finns det verkligen människor som tror att det räcker med att sitta där på SFI, några timmar om dagen i veckan? För att sedan när jag beger mig hemåt till ett område där ingen ännu lärt sig svenska, utan vi alla talar samma språk, så pratar vi det språket som vi redan kan. Det underlättar så att säga!

Det handlar inte bara om SFI och att lära sig det svenska språket. Det handlar om bostadssegration, det handlar om utanförskap på alla samhällsplan.

Om du som denna kvinna också tycker att det är för jäkligt rent ut sagt att människorna som kommer hit inte lär sig det svenska språket och våra samhällsregler, koder, seder, barnuppfostran och allt annat som kan tyckas vara av vikt. Då har jag en enda fråga: Vad gör du för att få "dem" att lära sig det svenska språket? Bjuder du hem någon av "dem" på middag? Eller sitter du precis som "dem" i samma soffa (som dock inte är med i tv) och bara klagar och tycker och kräver utan att egentligen göra något åt saken?

1 kommentar:

  1. Ja, tyvärr är det ju så! Vi får kämpa vidare med våra projekt för att skapa kunskap & därmed motverka rädsla för andra kulturer & länder!

    SvaraRadera